Kinderkleding en sociale status

Het aanbod van kinderkleding is in onze moderne tijd aanzienlijk. Zowel in de winkelcentra van de (grote) steden als in de webshops online is het aanbod gigantisch. Dat was vroeger wel anders. Toen maakten moeders en oma’s de kleding voor hun (klein)kinderen veelal zelf. In die tijd werd er veel gebreid, gehaakt en genaaid, en dat was een heuse ontspanning naast de (vaak zware) huishoudelijke werkzaamheden. Maar de wereld is enorm veranderd en daarmee ook de normen en de waarden. Zelfgemaakte kinderkleding is inmiddels massaal vervangen door merkkleding.

Merkkleding

Momenteel is het normaal dat kinderkleding wordt ontworpen door diverse bekende designers. Hieruit is de merkkleding voortgekomen. Vele verkooppunten van kinderkleding prijken dan ook met verschillende (dure) merken, zoals Diesel, Molo, Mexx, Adidas, United Colors of Benetton, Ralph Lauren en Tommy Hilfiger. De lijst is eindeloos en er komen steeds meer nieuwe merken bij. Kinderen lijken het prettig te vinden om rond te lopen in kleding die voorzien is van een label van hun favoriete merk. Of zijn het juist de ouders die het belangrijk vinden dat hun kinderen in merkkleding rondlopen?

Sociaal symbool

Voor een kind is het van groot belang om sociaal te worden geaccepteerd, vooral door hun leeftijdsgenoten. Schoolgaande kinderen willen mee kunnen doen met hun klasgenoten. De angst om buiten te worden gesloten is enorm. Merkkleding wordt om die reden aangewend als sociaal symbool. Hoe duurder en luxer het merk, hoe hoger de sociale status is. Dit geldt zowel voor volwassenen als voor schoolgaande kinderen. Kinderen die een bepaald merk kinderkleding dragen zijn cool, stoer en horen erbij. Sociale erkenning wordt verkregen door middel van het dragen van merkkleding. Kleinere kinderen in de peuter- en kleuterleeftijd hebben hier natuurlijk geen weet van, maar dan zijn het de ouders die graag pronken met hun kroost in (dure) merkkleding. De behoefte aan sociale status via uiterlijk vertoon is helaas erg groot geworden in onze westerse maatschappij.

Ommekeer

Gelukkig zijn er ook nieuwe tendensen zichtbaar in de hedendaagse samenleving! Omdat het dragen van merknamen een bepaald kuddegedrag vertegenwoordigt, zijn er steeds meer mensen op zoek naar unieke kleding. Het benadrukken van het individuele wordt steeds belangrijker, en mensen beginnen uniek handwerk te herwaarderen. Er zijn nu webshops die handgemaakte kinderkleding verkopen. Deze kinderkleding is vaak met veel zorg en liefde gemaakt.

Related Posts

ezy