Kinderliteratuur
Voor de ontwikkeling van de taal- en spreekvaardigheid van kinderen is het belangrijk om regelmatig boeken te lezen. In de literatuurwereld voor kinderen wemelt het van de gezellige prentenboeken en de spannende jeugdboeken, dus keuze te over!
Voelen
Voor de allerkleinsten zijn er stoffen boekjes en badboekjes. Voelen is essentieel voor een baby. Babyboekjes zijn dan ook gemaakt van katoen, polyester of velours, zodat het zacht en aangenaam is voor een baby om het boekje vast te houden en af te tasten. In vele stoffen boekjes zijn speel-, voel- en geluidseffecten verwerkt, zoals knisper geluidjes. Naast de babyboekjes van textiel zijn er ook schattige badboekjes verkrijgbaar, zoals “Nijntje speelt met water”. Zowel badboekjes als stoffen boekjes zijn vaak bedrukt met plaatjes van vrolijke dieren.
Aanwijzen
Eenmaal de babytijd voorbij, is het tijd voor aanwijsboekjes. Dreumesen willen de wereld om hen heen benoemen en begrijpen. Aanwijsboekjes vormen op die manier een wereld van herkenning, omdat op elke bladzijde dagelijkse voorwerpen en/of dieren zijn afgebeeld. Deze boeken zijn ideaal om samen te ‘lezen’, zodat het kind feedback krijgt van een volwassene en bevestigd wordt in zijn/haar dagelijkse belevingswereld.
Voorlezen
Peuters en kleuters vinden het heerlijk om voorgelezen te worden. Voor kinderen in de leeftijd van 3 tot en met 6 jaar zijn er gezellige prentenboeken met vaak prachtige paginagrote illustraties in omloop. Prentenboeken zijn in allerlei thema’s verkrijgbaar, zoals dierenverhalen, kerstverhalen, jarig zijn, een broertje of zusje op komst, uit logeren, ziek zijn, gepest worden et cetera. Volgens deskundigen heeft voorlezen vele voordelen, zoals het stimuleren van de taalontwikkeling van peuters en kleuters, en het vergroten van hun woordenschat. Voorts heeft het voorlezen positieve invloed op de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen en prikkelt het de fantasie. Ouders en/of leerkrachten die met veel enthousiasme voorlezen kunnen het leesplezier van (hun) kinderen op die manier aanwakkeren.
Zelf leren lezen
Op zesjarige leeftijd beginnen kinderen in groep 3 zelf te leren lezen. Er zijn verscheidene leermethodes waarvan “Maan roos vis” van uitgeverij Zwijsen wellicht de bekendste is. De leermiddelen van “Maan roos vis” bestaan uit (doe)boeken, (letter)spelletjes, puzzels en een heus tijdschrift om het schrijf-, lees- en puzzelplezier bij kinderen te stimuleren.
Kinderboekenweek
In 1955 is de kinderboekenweek ontstaan. De kinderboekenweek wordt elk jaar in september of oktober gehouden, en is in het leven geroepen om het Nederlandse kinderboek te promoten. Basisscholen besteden in die week extra aandacht aan diverse (nieuwe) kinderboeken, en in bibliotheken worden leuke festiviteiten georganiseerd voor kinderen. Naast de kinderboekenweek zijn er ook gratis tijdschriften die kinderboeken promoten af te halen bij de boekwinkel. Een voorbeeld van zo’n tijdschrift is de Kinderboekenmolen.
Jeugdliteratuur
In het voortgezet onderwijs krijgen kinderen te maken met literatuurlijsten en is lezen een ‘must’ geworden. Literatuurlijsten zijn bedoeld om het lezen bij kinderen te stimuleren. Jeugdboeken van schrijvers als Jan Terlouw, Carry Slee en Thea Beckman zijn favoriet op deze lijsten. Indien de lust om te lezen eenmaal is gewekt bij een kind, dan is de kans groot dat hij/zij het plezier in lezen het hele leven lang zal behouden.